كتير بيسألونى انتى مين (هى دى مصرمنتظره ايه تانى ممكن يحصل فيها )


والله شعب مسكين





آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه

مهو لازم يقول اه
أصله لو مش هيتكلم ولا يقول الآه يبقى هو مش من بنى ادم
يبقى ولموأخذه
يعنى





المهم
يارب تكونوا عايشين لسه بعد اللى بيحصل فى بلدنا واحنا بنتفرج انا عارف ان كلامى ممكن يكون دمه تقيل بس هتكلم بخفه ازاى وانا بقالى يومين بسمع والكل بيئن ويتكلم وهو مش قادر من اللى بيحصل فى الاسعار وخصوصا السولار






اللى كل الفئه المتوسطه معتمده عليه وهى نفس الفئه اللى اخدت ال 30% الله يكرمه اللى عطف عليهم بيهم





بس اهو بيلمهم اهو علشان يديها ليهم والباقى طبعا عارفين رايح فين





انا بس مستغرب احنا بقينا ولاد عز ولا ايه ؟؟؟
لالالالالالا مش العز اياه اللى الشعب المصرى مش هيشوفه طول ما فيه ناس بتنهش فيه


لا انا قصدى عز التسليح وعز الإقتصاد وعز مصر وعز الحزب الوطنى


المهم هو ده اللى بيتحكم فى الحديد وهو اللى بيتحكم فى العيشه واللى عايشينها واللى عايزين يعوشوها
وكمان بيتحكم فى النواب بتوعنا اللى احنا مرشحينهم يتكلموا بإسمنا دول
واللى ينقط ان القرار خارج من الناس دى

اللى الشعب منتخبهم
هما دول اللي الشعب المفروض بيقعد معاهم




اصحى يا عم الحج انت وهو قولوا موافقه وناموا

طبعا الصور موضحه ليه الناس دى بتعلى واحنا ومصر فى النازل وكمان مش محتاجه تعليق


والمفروض انهم عارفين ضروف الغلابه عارفين ظروفه وطبعا انا مش هقول هما راحوا هناك كده ازاى كلكم عارفين طبعا
هم بس كل اللى عملوه انهم وافقوا على ان الشعب يدفع قد اللى هياخده مرتين فى الشهر يعنى العربى كده يسرق ولا يتصرف هو هيشيلهم همه ليه



أنا مش فاهم قبل ما يقولوا منافقه اقصد موافقة ليه ما فكروش فى محدود الدخل ولابلاش محدودالدخل خلينا فى معدومى الدخل ولا هى منافقه والسلام

والأستاذ الى عمره ما كان استاذ بيقول ان الزياده مش هتكون على الفرد اكتر من 15 جنيه في الشهر

والله كتر خيرك انك حسبتها اصل الناس من كتر التفكير مش عارفه تحسب طبعا متعود على الحسابات دى من ايام ما كنت بتحسبها

وانت ليه مش حسبت الراجل عنده كام فرد بيخرج من البيت
يعنى كام فرد فى الأسره هيصرف ال 15جنيه دول وزودت له المرتب قد ايه دا ان كان موظف اصلا

ولاانت مفكر إن الكل عنده فلوس زي بعضهم وبيشبك بمبالغ تقدر بالملاين
مليون جنيه خاتم الماظ مثلا ولا 15مليون جنيه مهر
وحيات النبى سيبوا الناس فى حالها
وانا مش بحسد والله
انا بنوء بس




وكمان بتقول انه قرار مدروس منذ مده ومش وليد اللحظه امال وليد مين؟


يمكن يكون وليد ابن عمى



هقول إيه حسبنا الله ونعم الوكيل

هناك 13 تعليقًا:

غير معرف يقول...

انا مش عارف انتوا ليه بتحقدوا على احمد عز
بدل ما تحقد عليه ادرس تاريخ حياته واعمل زيه وبلاش تتكلموا على السولار والاسعار انتوا اللى مش عارفين تحصلوا على حقوقكم
كام واحد من الشعب المصرى بيشارك فى الانتخابات
كام واحد حريص على انه يقول رأيه بدون خوف المشكله ان انتوا بتتكلموا وخلاص بدون فعل واخرتها هتتجننوا او تنهبلوا وساعتها مش هتلاقى مستشفى تاخد العدد ده
وطبعا انت عارف انا مين

رُوحْ يقول...

أول تعليق لي
حقيقة وضع العالم العربي ككل
وضع مؤسف
بالنسبة للصور هم يضحك و هم يبكي
شكرا لك و تقبل زيارتي

غير معرف يقول...

صدقت ياعم والله انه شعب غلبان فعلا ربنا يكون بعونه ويوفقك ويفضل قلمك حر ولتمنى لك المزيد من النجاح والمقالات الحرة وربنا يحميك من ويبعد عنك الناس الى بتتكلم عنهم مقال ممتاز وفقك الله ورعاك
بنت غزة الحصار

غير معرف يقول...

جميل جدا ان فى حد فى مصر يعمل كدا بالادله اى الصور الرجاله اللى نايمه مش عارف دول راحوا ازاى مجلس الشعب انا عارف بس بقول كدا وخلاص اخى العزيز جرائه وشجاعه منك وفقك الله ولكن اوجه نظرك الى بعض الاخطاء اثناء الكتابه مع مراعاة تنسيق الالوان ولكن هذه اشياء يمكن تعديلها سرعلى بركة الله واجمل شئ ان انت بتكتبوالصور بتتكلم دى اهم حاجه لازم يكون معاك دليل

إبن مصر يقول...

AUSTRALIA
كلامك وسام على صدرى وان شاء الله اخد بالنصيحه فى المرات القادمه واتمنى دوام مشاركاتك

إبن مصر يقول...

بنت غزة الحصار
نورتينى وشرفتينى ومش تخافى على القلم الحر عمر الشقى بقى
ونورتى المدونه ونورتى مصر

إبن مصر يقول...

أسرار أنثى
هو صحيح اول تعليق انما اتمنى انه مش يكون الأخير
وطبعا الوضع العربى المؤسف ده مش هيتغير غير بينا
نورتى المدونه وتمنياتى بالتوفيق

إبن مصر يقول...

يا عم الحج ياللى ماتتسمى ومش معرف انا والله ما اعرفك ولو اعرفك عرفنى تاريخ احمد عز يمكن ينفع الشباب كله لما تعرفه لى وانزله فى كتاب على حسابى
انما انا مش حاقد عليه لأن وببساطه اللى يحقد على واحد يتمنى يكون زيه
وأنا مش يشرفنى انى اكل دم الغلابه
مش كده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

واللة كلمك حكم ياخال

إبن مصر يقول...

الله يكرمك يابن اختى ومتشكر ليك يا معلم ودايما خلينا نشوفك

غير معرف يقول...

لو يسمح لى ابن مصر ارد على الاستاذ مش معروف وقوله معلش احنا ما بنحقدش على حد ومش بنحب نقلد حد خصوصا باكل اموال الغلابه بس انت شكلك كدة من اتباعة وبتاخد من الاموال الحرام الىعنده سوري قصدي اموال الغلابة الى بتحللوها لانفسكم واخر حاجة بقولها اتقوا الله شوية وسيب شوية للحرمية الى راح يجوا وراكم وبنسبة لنقص المستشفيات مش تخاف لما تتهبل او تتجنن هنجمعلك عيال الحته ونخليهم يجروا معاك ويقولوا العبيط اهو ههههههه سوري على الاسلوب بس الى متل دول مش يترد عليهم غير كدة وربنا يوفقك ابنت مصر ملاحظة تستطيع التصرف بالنص على حسب ما تجد مصلحة للمدونه

nody يقول...

ولما يسألك ابنك بعد عشرين سنه ويقولك ازاى يا بابا
حميها كان حراميها
قوله يا حبيبى هى دى مصر

غير معرف يقول...

انت مش خايف انا بصراحه فكرت قبل ما ارد عليك بس قولت يلا زى ماتيجي
على فكرة انا معرفكش بس لاقيت الموقع دة اتفتح من غير قصد وعجبنى وقريت حاجات في كتير وياريت تتخذونى صديقه انا في سنه تانيه اعدادى.........شكرا