كتير بيسألونى انتى مين (هى دى مصرمنتظره ايه تانى ممكن يحصل فيها )


كده او كده انا ميت ميت




كده اوكده انا ميت ميت
كلمه صعبه والسبب فى انه يقولها ظروف صعبه

ليه مصر وليه شباب مصر واشمعنا إحنا المصريين لما نسافر بنكون مهانين بره بلدنا ما الدنيا كلها بتسافر
كلمات كثيره مع نبرة حزن من شاب مصرى صديق شخصى لى حاول السفر وكان ماكان من امور النصب والغرق والنجاه دار هذا الحوار


البدايه

· انت عارف انك كنت ممكن تغرق فى البحر؟
هو : وهتفرق فى ايه؟
· مش فارقه معاك ؟
هو : يعنى انا كده كده غرقان غرقان بل بالعكس كان هناك ممكن اعدى البحر انما هنا مش لاقى بحر اعديه هناك كنت ممكن اعدى لبر الأمان انا واهلى انما هنا الأمان مش لقينه
· وانت شايف ده حل ؟
هو : انت عندك حل تانى ؟
· ايه اللى مش عاجبك فى البلد دى؟
هو : انت ايه اللى عاجبك فيها ؟
· مش جايز ينصلح حالها وبالتالى حالك ينصلح معاها
هو : لحد امته هنضحك على نفسنا يا عم البلد دى اللى فوق بيعلى اكتر واللى تحت بينزل اكتر واكتر شوف انا متخرج من امته واشتغلت فى ايه واللى بكسبه بيكفى بيتى ويكفينى ولا لأ ؟

· انت جيبت فلوس السفر منين ؟


هو : تحويشة عمرى انا وأهلى والباقى سلفه من ايدى الأحباب والاصحاب وجمعيه وكده وانت عارف الباقى
· وكنت ناوى على ايه فى سفرك ده؟
هو : كنت ناوى ارفع اهلى من الفقر اللى ملازمهم ده ونعيش زى باقى الخلق
· وانت كده مش عايش ؟
هو : ان كان على الرضا بقضاء الله فأنت اعلم الناس بأنى والحمد لله شاكر لنعمه عليا انما لما نفكر فى الماديات وتحسين المعيشه اعتقد انه من حقى انى افكر انى اعيش فى مستوى احسن من المستوى المتدنى ده اللى انا فيه انا واهلى وبصراحه لو فضلت هنا طول عمرى ماسك لناس حساباتهم واعمل بروحين حتى اتزوج لن اتزوج ابدا وهفضل فى الشقا ده لغاية ما اموت
· طيب ما تتكل على ربنا وهو اكيد هيساعدك
هو : ونعم بالله وانا كمان متكل على ربنا بس كمان اسعى ياعبد
· واللى انت عملته ده سعى ولا انتحار لما تروح ترمى نفسك فى التهلكه
هو : طيب واللى احنا فى ده اسمه ايه ؟
· اللى هو ايه ؟
هو : حالنا فى بلدنا نسميه ايه ؟
· هو ايه اللى فى حال البلد
هو : حالنا انا بسميه الموت البطئ واللى يستسلم للموت ده ده كمان يبقى متهم بالإنتحار
· طيب ما تحاول تغير
هو : اغير ايه ؟ انت ناسى احنا فين ولا ولا اللى يتكلم بيجراله ايه ولا انت مفكر ان فى ديمقراطيه صحيح
انسى يا صاحبى
· اخر سؤال بتحب مصر ؟؟
هو : بحبها اكتر من نفسى بس بكره حكوماتها



كان هذا الحوار واعتقد انه حوار مش مع هذا الشاب فقط وانما مع شباب كتير جدا


وعلى فكره انا استأذنته انى انشر هذا الربورتاج وهو وافق بدون حتى مجرد تفكير

ولكم التعليق



هناك 31 تعليقًا:

Unknown يقول...

اول تعليق
مش ممكن
انا محظوظة بقى

Unknown يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
حوار بينك وبين صديقك
وبينى وبين نفسى احيانا
اه حال بلدنا بجد مثير للغثيان
باعث على فقدان الامل
وحتى على القدرة على التفكير السليم
وفى كل الاحوال ميتين

تحياتى لك

mahasen saber يقول...

ربنا يخفف عنه ويوسع رزقه وميحوجهوش لبحر ولا لسفر ولاا لبهدله

عارف منقدرش نبقى ضد فكرة سفره لانه فعلا هنا غرقان غرقانمن الالتزامات الماديه اليى مش قادر يوفيها

فكل شاب بيروح يرمى نفسه فى عرض البحر لاجل تحسين المعيشه والحلم بحياه افضل منقدرش نلومه
بالعكس بيصعب علينا لو فشل فى سعيه
وبيصعب علينا انه هيرجع اليى طابور البطاله اليومى

ربنا يرزقه من حيث لا يحتسب

والحوار جميل قوى يا ابن مصر بس خف على الولد شويه كفايه اليى هوا فيه


عارف مصر منوره بشبابها اليى للاسف الظروف الاقتصاديه بتعجزه وبتطفى نوره ده

ومازلتُ أتعلم يقول...

موضوع صعب جدا
صحيح ظروف البلد صعبة جدا
وشباب زى الورد مش لاقين نفسهم هنا
ربنا يوسع عليهم ويرزقهم
شكرا على البوست والحوار الرائع

ندا منير يقول...

حوار طبيعى ومتوقع جدا يكون دا الرد
عشان الشباب بجد من وجهة نظرى ما بيحاولوش يعملوا حاجة خالص
والله لو حطينا ايدينا فى ايد بعض هنعمل حاجة
ودا اللى بنعمله دلوقتى فى العاشر من رمضان
احنا بنحاول نحط ايدنا فى ايد بعض وان شاء الله هنعمل حاجة

kochia يقول...

اعتقد بعيد عن كونه بيحب مصر او مش بيحب مش دي القضية
الموضوع انه بيرمي نفسه للتهلكة فعلا
يعني واحد يرمي نفسه في مياه ويموت اعتقد بجد ربنا هيحاسبه علي تقصيره في حق نفسه وفي حق من هم مكفولين منه
سافر طبيعي مش قادر يبقي موت في بلدك
ده رايي
مادام كدة موت وكدة موت علي الاقل الاقي حد يدفني ويصلي عليا
مش كدة ولا ايه

تحياتي

تامر علي يقول...

ده حوار مع (كل ) شاب في مصر ... مش مع واحد بس ... للأسف المخاطرة بالنفس لأصبحت سهلة في وقت انعدم فيه الضمير .... لكن مهما يكن أنا مؤمن بأن الحل في ادينا (كلنا) بس فين اللي يجمع الناس على حاجه مشتركة ؟؟؟؟ سوال يبحث عن جواب :)

تحياتي

نبيلة مسعود يقول...

فصبر جميل والله المستعان علي ما تصفون
حسبي ربي في اللي بيحصل واللي حصل
ممكن صحيح تكون الحكومة فيها كتير من الاخطاء
بس كمان احنا فينا كتير من الاخطاء
والاهم
ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم
يا صاحبي
فيه طرق كتير قوي لتحسين شخصيتك او لاكتشاف ذاتك ومقاومة الظروف
الصعب هايهون ان شاء الله بس لو انت عندك الرغبة
متنساش انك ممكن تزرع بذرة الزيتون وتنتظر الطرح فلا يطرح الا بعد وفاتك ويتسفيد به احفادك ولكن يكفيك شرف المحاولة ( المحاولة الصح المدروسة بعيدا عن الموت )
انت ميت ميت اه
بس فيه فرق بين انك تموت كافر وتدخل النار وانك تموت شهيد وتدخل الجنة بلا حساب وتشفع كمان لاربعين من اهلك
تحياتي

إشراقة أمل يقول...

السلام عليكم
ازيك حضرتك ابن مصر
كنت اتمنى اكون علقت بدري شوي بس معلش سامحنى ظروفي مش مسعداني
بالنسبة للحوار كتير من الشباب بتحاول تهاجر من بلدها بحجة الوضع الاقتصادي
بس ربنا نهانا على رمي النفس بالتهلكة
بعدين هو ميت ميت صحيح بس يموت الانسان بكرامة احسن ما يموت بدونها لازم نختار خاتمة حسنة
ولو كل انسان بظروفة وضعة دا فكر بالسفر او الهجرة مين هيفضل في البلد وهنسيبها لمين
انتم تسبوها للحكومة
اسفة على الكلام الى هقولة بس اعتقد انه مش بحب مصر لان الى بحب حد مش يقدر يبعد عنها بالعكس يحاول يطور نفسة بيها
ربنا يوفقه ويهديه ويوسع رزقة يارب
تحياتي لحضرتك واعتذر عن اسلوبي بالتعليق
اشراقة

Empress appy يقول...

وايه اللى هيخسره لما يفتح مشروع محترم فيه ناس فى الصعيد ست خدت خمسين جنيه جابت بيهم مشنه بتاعت فجل ووصلت دلوقتى انها بتاجر بتلات الف جنيه واكتر
وكانت واخدهم سلفه
الخمسين جنيه انت متخيل الرزق بتاع ربنا اللى بيحصل ده اسمه عاوز فلوس سريعه

إبن مصر يقول...

نهر الحب


نهر عظيم
مليان احسان
مفهوش اى حرمان
بيسقى كل الناس
وأجره بياخده كمان
انما بياخدوا من الرحمن

ده من حظى انا انك تكونى اول كومنت عندى
ونعم بالله

هو حال بلدنا ممكن نغيره بس تعالى نغير سوا انا وانتى وانت وكل من كان نغير حالة الغثيان بحاله من التفاؤل والإقبال على الحياه
اتمنى والله ده

إبن مصر يقول...

ام عبدالرحمن محاسن صابر

ربنا يخفف عنه وعننا جميعا يا ام بيرو
بس انتى عارفه انا فعلا كنت خفيف عليه انما انا سألته من موقع محاور ولكن مقتنع بكل كلمه بيقولها وبعدين مهو حاله وحالى ايه مهو واحد يعنى مفيش اختلاف
انا بس حبيت اجيب وجهة نظره ونظرى عن طريقه هو وبس انما ده بيمثلنى انا وهو وكل الشباب اللى من سننا

نورتى يا ام عبدالرحمن

إبن مصر يقول...

ومازلت اتعلم

هو فعلا صعب بس صعوبته جات من منطلق الإحساس بالظلم

واحنا فى بلدنا ووسط اهلنا حسين بالظلم فكونى انى اقدر اطلع ده هو ده الصعب
وعموما نورتى المدونه ويشرفنى دوام التواصل وتمنياتى ان المدونه تكون عجبت حضرتك

إبن مصر يقول...

ندا منير

انا عارف ان متوقع الرد بس تفتكرى انى رغم انى متأكد من الإجابه وكأنى بعمل سؤال عشان يمشى مع الإجابه الموضوع مش سؤال بيحتاج لإجابه

وكم اتمنى اننا نعمل اى حاجه تفيد ونستفيد ونقدر نغير من غير ما يتقال علينا لفظ إرهابى او هوائى فكلاهما بيكون عكسى عن الأخر ولكن هذه هى الحقيقه

ان شاء الله نعمل كتير بس نقول يارب ونصلح علاقتنا بربنا


نورتى ندا ولو انك مش بتشرفينا كتير بس يلا سماح بس مش تتأخرى تانى :)

إبن مصر يقول...

kochia

حب مصر ده قضيه فعلا والله فيه كتير مش بيعرفوا يفرقوا بين كرههم لحكومة مصر ومصر الوطن فبتختلط عليهم الأمور فمش بيعرف يفرق

نيجى بقا لموضوع رمى نفسه ده هو جاوب

وان كانت الدوله محجماه ومش مدياله الفرصه انه يسافر طبيعى ولو جات عقود من دوله لعماله مصريه بيشتريها اصحاب النفوذ ويبتدوا يبيعوها فى السوق السوده يبقىا ايه الحل يعمل ايه الشباب

انا رأى مختلف انا لما اموت وانا بحاول غير اما اموت وانا مستسلم

إبن مصر يقول...

تامر علي


وفين نلاقى الجواب يا تامر تفتكر نلاقيه فىا لبوسته ههههههههه :) سورى القفيه حكمت

يلابينا ندور انا وانت وكل اللى يهمه الجواب ندور عليه لغاية ما نلقيه


لك كل التحيه

إبن مصر يقول...

سما الحب


ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم

هى دى اللى احنا محتاجينها دلوقتى نغير نفسنا للأحسن

بيتهيئلى حان الوقت للتغير
يلا نبدأ بأنفسنا ونغير من نفسنا وبعدين نغير غيرنا

بس على فكره اللى بيروح اوروبا عن طريق البحر بيكون شهيد لأنه فالأول متوقع انه هيعدى حتى لو كان عارف انها مخاطره انما متوقع الأحسن وعمره ما بيفكره انه ممكن يغرق وده لأن كل العاملين فى مجال التهريب بيرسموا له الدنيا وردى ومركب كبيره لا يمكن تغرق إلى ان يفاجئ بها عند ركوبه لها فى منتصف الليل وليس له حل الا المخاطره فأعتقد انه لو مات فى البحر بيموت شهيد إما عن طريق الغرق فى البحر او عن طريق السعى فى طلب الرزق وكلاهما من مات من اجلهما فقد مات شهيد هكذا علمنا وبلغنا المصطفى صللى الله عليه وسلم


تحياتى اختى الكريمه

إبن مصر يقول...

إشراقه امل

اولا انا مش موافق على كلمة حضرتك دى وثانيا انتى تنورى المدونه فى اى وقت واتمنى ان تكون الظروف خير ان شاء الله

انا بس هعلق على حتة نسيبها لمين
هنسيب البلد للمسكين فيها وعملين ينهشوا فينا وفى لحمها
ولو قولنا لأ نبقى ارهابين
انا مش بختلف معاكى انما مش كله بيسافر وحتى اللى بيسافر بيرجع بينهشوا لحمه ونفسهم ياخدوا منه اللى جمعه طول سنين الغربه


نورتى بس ياريت بلاش كلمة حضرتك دى تانى ماشى

إبن مصر يقول...

Appy

هقولك على حاجه ابى هو فعلا حاول يفتح مشروع عارفه ايه اللى حصل له هقولك
مش بالحصر انما نماذج مما رأيت بعينى

اولا التراخيص وأكل من تحت الترابيزه وشهاده صحيه مضروبه وهما عارفين انها مضروبه بس لازم تكون موجوده وكهربا وعداد تجارى لا صناعى لا مش عارف ايه
وده كله وفى الاخر الواد قبل ما يفتح يكون فلس وقفل المشروع بالضبه والمفتاح قبل ما يشترى حتى المفتاح

على فكره هو خريج اداب فلسفه يعنى طريق غير الطريق وياريته عاااااااجب
وبمنهجك المتبع فى مدونتك هقولك فى الاخر الحكمه
قال رضينا بالهم والهم مش راضى بينا


فهمتى حاجه ولا ؟؟ :)

رؤية يقول...

لا تعليق
كلنا هذا الرجل
ومن منا لم ياتيه اللحظة التى فضل فيها الموت على ان يحيا تلك الحياة المتردية
وانا لله وانا اليه راجعون

اعان الله جميع الشباب

تحياتى

شمس النهار يقول...

انا الحقيقه ماعنديش تعليق
هو صح وانت صح
بس برضه ماعنديش تعليق
عشان بعد اللي قريته الكلام بقا مر

australia يقول...

السلام عليكم :-
في حاجة مهمة جدا أود اضافتها أعتقد أن هذا الأخ طالما الكلام فيه غرق يبقى أكيد رايح يا إما فرنسا أو إيطاليا .
أولا (ولا تلقوا بايديكم إلى التهلكة ).
ثانيا ليه الشباب بيضحك على نفسه ويدفع الفلوس دي كلها علشان يروح يتبهدل في بلد تانيا في دول ممكن ندخلها بفيزا ونعيش محترمين فيها مش لازم فرنسا أو إيطاليا أو اليونان هما المصريين كدة بيحب المكان المعروف لكن يدوروا على غيره لآه.
ليه مش عارف ؟
كلمة على لسان أحد الموجودين في فرنسا يقسم بان حال البلاد في وضع سي جدا لمن هم غير حاملين إقامة ويقول كل المسافرين غير شرعي لا يعملون منذ ٦ أو ٧ أشهر .
فلماذا نترك المكان الذي نعمل فيه ونذهب إلى مكان أخر نصرف فيه ولا نحصل على اليورو الذي أهوس كل شباب مصر .
أخي إبن مصر تعلم أن الكلام يطول وتعلم بالظروف النت فلذا عذرا للتاخير
ولكن الموضوع له أهميته فلذا وددت أن أقول تعليقي .
وحشتيني مووووت .

australia يقول...

لا أنكر انني حاولت السفر ولكن والله لم أكن مقتنع ولكن كانت رغبة أراها في أعين أناس كثيرا ولكن عندما رجعت حمدت الله وبدات البحث عن طريق أخر والحمد لله وجدته واشكر الله على هذه النعمة أعيش كاي انسان حر في بلده ولا شي من الاهانة أو غير ذلك .

القمر الساهر يقول...

انا حاسة ما اقدرش احكم على الناس دي

الله اعلم بظروفهم فعلا

لانى شوفت ناس تحت خط الفقر فعلا وسبحان اللى معيشهم من غير ما ينتحروا

الناس اوقات بتتعلق بقشااية يا جماعة

ربنا وحده العالم باحوالهم

ربنا يصبرنا

إبن مصر يقول...

رؤيه

كثير جدا بتيجلنا حالة احباط واحساس بالظلم والقهر فى بلدنا انما اننا نفكر فى الموت او نسعى له اعتقد ده شئ مستحيل رؤيه

دايما منوره المدونه

إبن مصر يقول...

شمس النهار


المراره جات منين ياشموسه وان مش اتكلمنا المر هيفضل فى حلقنا وهنموت من غير برضه ما نتكلم يا ست الكل
مش كده ولا ايه

:)

نورينى دايما يا شموسه يا نور المدونات

إبن مصر يقول...

نوووووووور


وحشتنا يا معلم
وعليكم السلام ورحمة الله يا حبيبى


انا مش هتناقش معاك الا فى نقطه واحده من كلامك وهى ان ممكن نجيب فيزا ونروح الدول دى معززين محترمين

فين الدول دى يا نور ولو قبلت هتقبل كام واحد ولو هى فاتحه باب العمل فى بلدها وطلبت اعداد زى ما حصل من ايطاليا ايه اللى هيحصل هيروح جرى واحد وزير او زو سلطه ويستولى على العقود دى وبرضه هيبيعها فى السوق السوده والدوله تعرف باللى حصل للعمال اللى هى طلبتهم فتبطل تبعت طلبات تانيه
وخلى بالك مصر اصلا معروف عنها هجرة شبابها فلو واحد طلب فيزا سياحه حتى لدوله انت عارف التعقيدات اللى مطلوبه ولو فى ورقه المفروض الحكومه تتديها له بتعقده فى عيشته وعيشة اهله عشان مش ياخد حاجه منهم الا لما يفوت من تحت الترابيزه

زى ما قولت الكلام هيطول فى الموضوع ده وكمان متنساش انى كمان كنت جربت نفس التجربه اللى انت حكيت عنها وبرضه رجعت ولكن كنت قبل ما امشى من هنا كان المهرب راسم لى الطريق وردى ولم اكتشف مرارة الطريق الا هناك وانت فاهم وعارف ايه اللى حصلى وكنت بفكر اكتب مذكراتى واللى حصللى هناك وانشره فى المدونه
ايه رأيك ؟؟
اوك نبقى نتناقش لما ترجع تنورنا بالنت تانى يا معلم

إبن مصر يقول...

القمر الساهر


فى اول زياره مش ينفع النقاش ولكن اهم حاجه الترحيب بالنور اللى هل علينا من القمر الساهر ده لأنه لو مش كان ساهر كانت زمانه بقت ضلمه

نورتى المدونه وتمنياتى بدوام هذا النور

Kiara يقول...

طيب ماهو بفلوس السفر كان فتح مشروع وكان هيكسب الرزق من عند الله مش من عند العبد

yomna يقول...

ربنا يصلح الحال
للاسف العيشه بقت صعبه ومعقده علي الاخر
انا بزعل اوي علي الناس اللي زي دي
بوست متميز تسلم ايدك :)

غير معرف يقول...

محمد وحشتني موضوعاتك بس على فكره الدنيا مش سوده اوى ولا بمبى اوى
كل واحد يسأل نفسه هو عمل ايه عشان يغير الواقع وبعدين يتكلم
انا الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
انا صاحبك الرخم