كتير بيسألونى انتى مين (هى دى مصرمنتظره ايه تانى ممكن يحصل فيها )


عوده ( وكام رأى )




بسم الله
طبعا بسلم على الجميع وعلى مدونتى اللى وحشتنى جدا واللى انا متأكد انها زعلانه منى جدا جدا ولكن انا كنت غايب عنها بالقلم بس انما قلبى كان معلق معاها فى كل وقت
وعلى فكره انا مش بطلت كتابه فى الوقت اللى فات كله تقريبا خالص انا اتأخرت حوالى شهرين بالظبط ولكن كتبت موضوعات كتيره ولكن كان ليها توقيتات ومش ينفع اقول اللى كتبته بالنص ولكن بس كانت مجرد تعبير عن رأى

يعنى مثلا موضوع اوباما وزيارته للقاهره وكانت ملخص المقال بيقول انى أنا رأى من كلامه انه عامل زى بالظبط الأفعى زات الملمس الناعم جدا جدا ولكن ما بداخلها سم فتاك وينتظر الفرصه لوضعه فى فريسته
وكمان انا شايف ان مفيش اختلاف كبير بينه وبين بوش يعنى ثبات السياسه ولكن مع اختلاف اللسان

وكمان هزيمتنا المشرفه امام البرازيل وفوزنا علىالمشرف على بطل العالم ايطاليا بعد متش ايطاليا مباشرة كنت حابب انشر المقال كامل لأنى بجد افتخر بهؤلاء اللاعبين الأكفاء وحتى بعد الهزيمه من امريكا كنت فخور بيهم برضه ومازلت فخور رغم ما قيل على صدر صحيفه يهوديه وكمان المصرى الأديب عمرو اديب وتصديقه ما قيل على هذا الجيل من اللاعبين
وكم كنت اتمنى ان يدافع عنهم فى برنامجه اللذى خسر ملاين المشاهدين بعد هذا اليوم اللذى اتهم اللاعبين الشرفاء بالنجاسه
كنت اتمنى ان يدافع ويقف معهم ضد الصحيفه وليس مع الصحيفه ضدهم





وكنت كتبت مقال عن المتغطرس جوزيه مدرب النادى الأهلى السابق
هذا المدرب رغم اهلوتى الكامله الا انى لم احترمه يوما واحدا
فهذا المدرب بعد خروجه من مصر اتجه الى توبيخ كل من عمل معه وكل من علا من شانه فى النادى فإتهم حسن حمدى رئيس النادى بأنه انزعج جدا عندما قال له انه سيترك الفريق فى أخر الموسم وتحايل عليه وانه تنازل عن الشرط لأنه لم يكن هناك شرط جزائى اقول له انتظر الأهلى تركك ترحل لأن من أحب النادى خوفا من الشرط الجزائى لن ينجح فى مهمته مع النادى اما من يستمر فى عمله فى النادى حبا فى النادى فالنادى مرحب به ولن يكون الشرط الجزاء هو القيد عليه انما الحب للنادى اكبر قيد له
وقال ما قال على الإعلام والصحافه المصريه وسبهم وهم سبوه ولن اخوض فيما قال او قالوا عليه
اما بخصوص اللاعبين قال ان اللاعب المصرى لا يتحمل المسؤليه وانه لاعب فاااشل اقول لك انك اكثرمدرب رزق بعمود فقرى عباره عن لاعبين لن يتكرر فى تاريخ الكره المصريه فى فريق واحد مره اخرى والعمود الفقرى هو
عصام الحضرى السد العالى
عماد النحاس الأمان وعن يمينه ويساره شادىمحمد ووائل جمعه الصخره
فى الوسط شوقى السيذر وعن بجواره اما حسن مصطفىصاحب الرئات الثلاث او حسام عاشور او حسام غالى
وامامهم فنان الكره المصريه تريكه الله يوفقه دائما وبجواره بركات الزئبقى
وامامهم فى الهجوم
عماد متعب مؤلم الحراس ومن قبله بيبو الصغير خالد بيبو وبلال القناص وحسنى الصياد

هل علمت لماذا انت محظوظ نعم محظوظ فلن يتوفر جيل مثل هذا الجيل المتدين المحترم الفنان في كل شئ فى الملعب وفى التصريحات وفى الحياه الخارجيه للملعب


هذا الفريق وفره لك مجلس الإداره الذى سخرت منه

ايها المتغطرس جوزيه سنرى وسيرى الجميع انك انت الفاشل مع انجولا وسوف تعود منها مزلولا ومكتوف الأيدى مهزما ولن تجد فى انجولا تريكه اخر يحصد لك البطولات
ومن الأخر ورينى بقا هتعمل ايه يا عم الناصح


انا طبعا وضعت المقال كامل لأن الموضوع الأخير ده ازعجنى جدا انا اختصر منه اقل القليل
واعتزر للإطاله عليكم
وسلامى للجميع

هناك 23 تعليقًا:

mahasen saber يقول...

انا مبسوطه انى اتطمنت عليكى جدا جدا وفوق ما تتخيل

اخبارك واخبارك خطيبتك ايه
يا رب فى افضل حال

والراديو ومحاسن والمدونه تحت امرك
انتا اخ عزيز وغالى عليا جدا

اميلى فى البروفايل ممكن تضيفنى ونتكلم ماسينجر بالليل ونشوف سوا الفكره ايه

يا رب الراديو يكون عند حسن ظنكم ان شاء الله

انتا تشرفنى وتنورنى

يا اخويا الغالى

mohamed ghalia يقول...

ياهلا
البلوجر كله نور
نورت بيتك من جديد
بالنسبة لموضوع مانويل برده اهلاوى ومتفق معاك تمام
ده جه نكرة اساس واحنا الى عملناه

أمل حمدي يقول...

حمد الله على السلامة

وفعلا اوباما لايختلف عن من سبقه

فمن يعلق لهم الجزرة واحد لايتغير بتغير الدابة

تقديري

australia يقول...

السلام عليكم :-
حمد الله على السلامة .
ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى.
بس هو قال كلام جميل ملوش مثالبس خليك ورا الكداب لحد باب الدار .
عمرو أديب ديما متسرع ول على لسنة بيقوله. بس طبعا غلطان والتسرع وحش .
يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة
أما جوزيه (اتقي شر من أحسنت إليه).
تحياتي لك واتمنى لك دوام التوفيق.

ندا منير يقول...

حمدلله على السلامة اولا

ثانيا انا مش معاك فى موضوع اوباما انا حاسة انه غير بوش مش معنى كدة انه ملاك بس هو شكله احسن وباذن الله هيغير حاجات كتيرة قوى ويكفى بجد خطابه عن الاسلام وانه حسن صورة المسلمين بجد

بالنسبة للكورة بقى فانا مش متابعة اخبارها لكن اللى عرفته موضوع الاشاعات على فريق مصر
وطبعا كان خبر سئ جدا جدا
لكن محدش صدق خالص عشان عارفين المصريين كويس

إبن مصر يقول...

محاسن صابر

ربنا يخليكى يارب ومرسيه جدا لزوقك

الحمد لله انك كمان بخير والحمد لله ان ربنا رزقنى بصديقه مثلك

وانا اللى اتشرف بالإنضمام ليكم

ويشرفنى اكتر انى اكون اخ ليكى

إبن مصر يقول...

محمد غاليا

البلوجر منور بيك يا محمد

ودايما البيت منور بحضورك
اما بالنسبه ل جوزيه فهو فعلا كان نكره واحنا اللى عملناه


كل الشكر لإهتمامك يا محمد

إبن مصر يقول...

ماما اموله


اتفق معاكى
ونورتى المدونه ويارب دايما

إبن مصر يقول...

استراليا

حمدالله على سلامتك انت ونرت تانى النت والبلوجر
بالنسبه لأوباما ادينا وراه بس مش فاهم هروح وراه ازاى وانا عارف انه كده بيعرف يلعب بمشاعرنا وبيعرف يعزف على الوتر الحساس كويس اوى

نورت ويارب ما تنقطع زيارتك ابدا

نورت يا حبيبى ودايما منورنى

إبن مصر يقول...

ندا منير

اولا الله يسلمك

وثانيا برضه مفيش فيها مشكله الإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه

والثالث كمان مفيش فيه مشكله ولكن كان الخير ده بيخض مصر مش منتخب مصر دى كانت تبقى سمعتنا فى كل مكان بعد ما عرفنا العالم بإننا منتخب الساجدين وبلد المصلين وبرده مفيش مشكله انك مش تبقى عارفه الكوره بس كفايه انك تنورينى :)

تحياتى لكى ندا

إشراقة أمل يقول...

السلام عليكم
ازيك محمد
الف الحمد الله على سلامتك وان شاء الله مش تبعد عن المدونة تاني
بالنسبة لاوباما فهو مش زي بوش بالعكس هو اخبث من بوش عارف ليه لان بوش كان الكل يعرف انه عدونا ومظهر عدائه للاسلام والمسلمين بخلاف اوباما لابس قناع السلام وانه كويس وحيغير الكتير لحد ما يكسب اكبر قدر من ثقة المسلمين بيه واهو ادينا متاملين بيه
على فكرة محمد انا هاي تاني مرة علق بس التعليق الاول شكلة مش صلك
تحياتي
اشراقة امل

غير معرف يقول...

المهم بأه بعديا عن الكورة اللي مش بدخل في مناقشتها انطلاقا من زملكويتي اللي ورثتها من افراد عيلة بابا وماما وغصب عن كل واحد في الدنيا ومحدش له دعوة اييييييييوه انا زملكاوية حد له دعوة ولا هرد على حد هه بس اهوه

انا كنت عايزة اسأل يا ناجح ع الولد اللي انت حاطط صورتك جنبه ووراكم قبة الصخرة
هه؟
هه؟
هه؟

مها ميهوووو

تامر علي يقول...

حمدالله على سلامتك ونورت مكانك والأماكن المجاوره:)

فعلاً أوباما لا يختلف الا في لون البشرة أما لون الأفعال فواحده

وأما جوزيه فيجب ألا نتكلم عنه فصفحته قد طويت والحديث عنه يعطيه قيمة لا يستحقها

تحياتي

Kiara يقول...

حمدالله علي السلاااااااااااااامه اخبارك ايه واخبار القضيه ايه صحيح ؟؟

وبصراحه معاك في موضوع الاهلي جدا

إبن مصر يقول...

إشراقه


وعليكم السلام
الله يسلمك ونورتى المدونه ويارب مش تبعدى انتى كمان عنها

بالنسبه لموضوع أوباما انا بتفق معاكى ويمكن التشبيه ده كنت قولته لما ناس كتير تفائلوا لما شارون خفى وجه مكانه النتن ياهو وقلت نفس التشبيه ان النتن اخبس ولكن التانى اهبل

نورتى المدونه ويارب دايما منوره فيها

سواء كان بتعليقك ده او اللى م وصل او مش علقتى خالص المهم انك تشرفينى بالحضور

إبن مصر يقول...

مهاميهووو احسن تستاهل


الزملكاويه :)

وبدووووووووون تعليق بس اسأل سؤال

هل مازلتى زملكاويه ؟؟؟ :))



بالنسبه للولد الحليوه الأمور اللى معايا فى الصوره ده يبقى نور صاحب نيك نيم استراليا وده يبقى صديقى الصدوق

ماشى عايزه ايه بقا ؟؟؟؟؟؟؟

ناجح

إبن مصر يقول...

تامر على

النور ده بيشع من شرف جضورك الكريم


وكمان انا فرحان ان كتير من اصحابنا فاهمين قصة اوباما ده ومش قدر يضحك عليهم بكلامه المعسول ده


اما جوزيه ففعلا انا مش كنت ناوى اتكلم عليه انما كونه انه يغلط فينا ويشوه صورة مصر متمثله فى الأهلى والإعلام الرياضى يبقى بيضيعنا
وان شاء الله هيروح من انجولا على ايدنا نحن منتخب مصر وخليك فاكرها يا تامر

ماشى؟؟؟


نورت يا باشا

إبن مصر يقول...

كيارا


كيارا عندنا يا مرحبا يا مرحبا


والله سؤالك ده عندى بالدنيا وما فيها

بالنسبه للقضيه فهى الحمد لله خلصت على خير


والحمد لله انك طلعتى اهلاويه :)

Kiara يقول...

طيب الحمد لله طمنتنيييييي

وبعدين احنااخوات ولا ايه

إبن مصر يقول...

كيارا


اكيد طبعا دى مش محتاجه سؤال والله

اخوات وربنا يديم الأخوه علينا يارب

انسااااااااانة....غريبة يقول...

اول مرة ادخل مدونتك بس عجبتنى لذيذة

حلو اوى التوبيكات المختصرة ده متهيالى احسن مكنت تكتب فى كل عنوان من دول موضوع لوحده جبت المختصر المفيد

معاك جدا جدا فى الفخر بلاعبينا فى فوزهم وفى خسارة عمرو اديب لكتير من مشاهدينه

اللى عايزة اركز عليه بس وانبسطت انك لفت النظر ليه

السياسة الامريكية
... فعلا اللى الناس بتنساه سعات ان فى سياسة مرسومة وكل ريس بييجى عندهم بيحقق جزء منها فقط وميقدرش يغير فى السياسة ده سعنى بلاش تنتظروا الفرج نم اوباما ولا من غيره بقى .. الفرج من الله بس ومش هييجة طول ماحنا قاعدين عالنت وعلى القهاوى

جزاك الله خير

Dr. Ibrahim يقول...

انت اثبتلى انك راجل تمام

أولا

ان اوباما عامل زى بالظبط الأفعى زات الملمس الناعم جدا جدا ولكن ما بداخلها سم فتاك وينتظر الفرصه لوضعه فى فريسته


ثانيا فى

موضوع منتخب مصر وعمرو أديب

وكونه أنه يتهم مسلمين بالزنا قبل التحقق

تحياتى لك

mahasen saber يقول...

ربنا يعوضك كل خير ويكتبلك الصالح فى كل امر

خليك كما اراك صبور دايما